Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 26 november 2013

Varning för GoreTex! Hormonstörande!!

Det där med Teflon visst jag redan, att det inte är nåt vidare bra den där beläggningen som gör att det inte steker fast.
Igår köpte maken ett par stövlar till dottern för nästan 1000 kr och jag häpnar över priserna. Då var man ändå tvungen att spraya dem!
Av miljöskäl köper jag mest begagnat, skor och stövlar ska ju förstås inte vara jätteslitna eller sneda, men annars har jag inga betänkligheter där, tror mest det är marknaden som vill att man ska tro att barnens fötter blir förstörda om någon annan använt skorna innan eller sitter i en bilbältesstol som är mer än 4 år gammal.
På fikat berättade jag för några kollegor om de här svindyra GoreTex skorna och då säger en av dem som jobbar med bland annat giftfri miljö att "GoreTex är hormonstörande.."
Shit, detta har jag missat!
Jag gissar att ungarna i sig väl inte tar upp ämnet genom huden, de har ju strumpor emellan, men problemet är som vanligt att de ämnen som finns i kläder och annat tillslut blir sopor (även om de används av flera barn först..) och sopor eldas upp om de inte går att materialåtervinna..

"De väldigt populära fluorerade plasterna Teflon och GoreTex bidrar inte bara till spridningen av hormonstörande miljögifter, utan vi kan sannolikt förvänta oss ett rejält tillskott av växthusgaser dessutom. När dessa material förbränns, så frigörs, högst sannolikt, polyfluorerade föreningar med en GWP på flera tusen gånger koldioxidens."

Och hur ser det ut runt de fabriker som tillverkar stövlarna?

Har ni läst Margret Atwoods brillianta "Tjänarinnans berättelse"? (En av mina absoluta favoritböcker!)
Det uppdiktade är inte så långt från verkligheten vi befinner oss i..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar