Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

söndag 8 september 2013

Hamla träd

Från svenska akademiens ordlista om ordet "Hamla" = kvista träd för lövtäkt; topphugga

Idag har vi beskurit boken i sydvästra hörnet av trädgården. Förra gången detta gjordes var för 6 år sedan, hösten när vi hade blott en tomt som höll på att röjas från skog för att kunna bygga vårt hus.

Enligt traditionellt bruk hamlades träd i jordbrukslandskapet för att bli djurfoder. Beskärningen ökar trädets livslängd och därför kan hamlade träd vara mycket gamla, jämför bonsai - lite samma princip fast förstås mer extremt.
Det färdigbeskurna trädet är kanske inte så tjusigt just nu, kalt med löv bara på sin lilla "dragare", men nästa vår kommer det vara superfint!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar