Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

onsdag 10 juli 2013

Snyggt altangolv..

Varje gång jag läser i trädgårds- och inredningstidningar tidningar om olika träslag och sorters trä för altan så tänker jag på Sioo. Börjar dyka upp mer men verkar fortfarande vara relativt okänt.
"Alla" vill ha ett snyggt, bleknat, grånat altangolv a´la drivved, men hur får man det?
Ädelträ är svindyrt om det är av bra kvalite´. I tester har livslängden ändå visat sig bäst på vanligt tryckimpregnerat trä, framförallt är det kostadseffektivt. Nackdelen är ju vid produktionen, även om inte lika miljöskadliga ämnen används idag. Men grönt - det behöver det inte bli!
Vi hörde tals om Sioo för tre år sedan och i år behandlas träet för sista gången, det sker i några steg, sedan ska det hålla sig snyggt i 10 år! Utan underhåll! Är en mycket fin grå ton nu, lite som drivved, och det är mjukt och skönt att gå på, blir inga stickor..
Oljade altaner blir mörka, det är luftföroreningar och smuts som fastnar i oljan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar