Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 30 juli 2013

Krångel att tanka biogas i Kalmar

Vi har två biogasbilar. Den ena har en pytteliten bensintank vilket ju är bra, men inte när man inte kan tanka biogas. För då får man tanka bensin var 7:e mil.
I Kalmar finns EN biogasmack. Alltsomoftast står där sopbilar och tankar och har de just påbörjat tankningen tar det ca 20-25 minuter och det har man sällan tid att stå och vänta på. Dessutom är det en liten omväg att ta sig dit.
De senaste veckorna har macken varit ur funktion. En stor dekal som täcker fronten på macken talar tydligt om detta. Men när jag mejlar Eon känner de inte alls till att det varit problem.
Grrr.


Vi har köpt de här bilarna för att biogas är det idag i särklass mest miljövänliga bränslet som finns idag, bland annat med fördelar även för Östersjön då näringsämnen i rötresten blir mer lätttillgängligt för växande grödor än om gödslet gått ut "rent" på åkrarna =mindre övergödning. Den metangas som skulle gått rakt ut i luften från gödslet omvandlas till metangas som upparbetas till fordonsbränsle och förbränns istället för att släppas ut i atmosfären.

Kalmar kommun har som mål ett fossilfritt län inom en inte alltför avlägsen framtid. Men hur ska detta ske?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar