Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

söndag 22 januari 2012

Ta tillvara på



När jag växte upp fanns ofta en gammal kantstött, ful porslinsmugg i vårt kylskåp, innehållande FETT. Stekflott helt enkelt, som min mycket sparsamma mor hällde av från pannan när hon hade stekt till exempel fläsk. Flottet var beige-grått, med små svarta prickar i. Lite konstigt kanske, men gott, och miljövänligt, att ta om hand matresterna. Och bra för avloppsrören!
Mannen har tagit hem ankkonfi (ja, det stavas väl inte så..) från jobbet, och med den följde en massa...FETT. Som han smälte, silade och hällde i en påse som nu ligger i vår frys... Han ska steka mandelpotatis i det, säger han, det blir tydligen mycket gott. Och jag tror honom, för han är en mycket duktig kock. Även om den där påsen såg lite småläskig ut, som en påse med blodplasma..

Och så kom det då äntligen en gnutta snö idag, och barnen for ut som skållade troll (nja..) i trädgården för att ta tillvara på stunden.

1 kommentar: