Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

lördag 22 oktober 2011

Förlossningsdepression

Carola sitter i en TV soffa och pratar om att hon bodde sina första månader på barnhem. Hennes mamma hade en förlossningspsykos, vilket C säger är vanligt.
Detta är ju nu inte sant. Förlossningspsykos får 1-2 kvinnor av tusen. Hon tänker nog på förlossningsdepression, som drabbar upp till 20 procent av alla nyblivna mammor.

Men det är ju märkligt att förlossningsdepression JUST NU börjar uppmärksammas alltmer. Och detta är ju vad boken jag skriver på, och som jag i stort sett är klar med, handlar om.
Det kommer från alla möjliga håll, det verkar över huvud taget vara "inne" med att prata mer öppet om psykisk ohälsa. Vilket är jättebra!

Jag sitter med de sista redigeringarna. Sen är det bara att hålla tummarna och skicka till förlag.
Och jag hoppas även förlagen märkt hur vindarna blåser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar