Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

söndag 23 oktober 2011

Brev till Myresjökök

Hej, vi bor i en Smålandsvilla som var färdig feb 2008. Redan bara ett
år efter vi flyttat in syntes fula fläckar på bänkskivan, grå
Virrvarr. Vi hade inte gjort något speciellt, varma kastruller odyl
vet vi att man inte kan ställa direkt på. Sen har skadorna på luckorna
börjat. Ser väldigt trist ut redan, skarvarna "spricker". Visserligen
är det den billigaste luckan vi valde, men detta är ju en usel
kvalite´ verkigen, hade vi vetta det hade vi ju lagt lite mer från
början och valt en dyrare lucka.
Vitt hade vi ju överlevt med ett bra tag, säkert 10 år. Men som det
ser ut nu böjar vi ju redan fundera på om vi skulle byta luckor, eller
måla/lacka om dem på nåt sätt.
Jag jobbar med milöjöfrågor, som handläggare av bland annat
avfallsfrågor på Länsstyrelsen. Mitt miljösamvete gör att ett byte av
luckorna redan känns fullständigt orimligt.
Jag vet inte vad ni har för miljöprofil, men ni kanske känner till
att det "nya" inom avfallslagstiftningen från EU handlar om att
FÖREBYGGA avfall, inte bara återvinna det som kasseras. Att elda upp
avfall är inte det bästa för miljön, det bästa är om det aldrig
uppstår som avfall/tiden tills något kasseras förlängs.
I denna anda bör material i en vara ha en bra kvalite, så att en
produkt håller längre, oavsett om man tröttnar eller inte på
utseendet.
Tycker det är intressant att era luckor behöver bytas innan man
tröttnar. Det borde knappt vara möjligt idag, när folk byter och
renoverar trots att det många gånger inte behövs ens, kanske när man
köper ett nytt hus med en annans familjs prägel.

Vad vill jag då säga med detta? Ja, vi har ingen jättelust att byta ut
köket redan, bänkskivan är ful, men vi får leva med det. En ful och
fläckig bänksiva är ju i högst grad ett i-landsproblem.
Jag vill att ni tar en funderare på vad NI kan göra framöver, för att
konsumtionen i samhället ska minska, och hur ni kan förebygga att era
varor blir avfall i förtid. Det bästa för miljön är om inget avfall
uppstår från början. Återanvändning är bra, men vem vill köpa
begagnade luckor som är i så här dålig kvalite..? Ingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar