Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

fredag 28 oktober 2011

Dum insändare

Jag börjar bli gammal. Jag skriver insändare. Jag tror detta är min tredje.

"Jag blir arg, men även lite sorgsen när jag läser Per Hellmans inlägg om att ekologiska varor inte är nyttigare än andra.
Det har gjorts flera studier om bekämpningsmedelsrester i födan som visar att det är främst i frukt, grönsaker och rotfrukter som man hittar höga halter av bekämpningsmedel. Man har även funnit att det generellt sett är färre ekologiska livsmedel som innehåller bekämpningsmedelsrester jämfört med konventionella.
Som en följd av kontaminering av vår miljö, och däribland födan, har bekämpningsmedelsrester påvisats hos den allmänna befolkningen. Studier tyder på att det finns ett samband mellan halter i kroppen och olika kostvanor. Man har bland annat sett tecken på att personer som främst konsumerar ekologiska produkter är mindre exponerade för bekämpningsmedel.
Konstgödsel är inte tillåtet inom ekologiskt lantbruk. I den ekologiska odlingen ersätts konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel med andra åtgärder eller medel som är mer ”naturliga”, som såpa och kalk.
Konstgödsel innehåller förutom näring för växterna även kadmium, som ger njurskador, och som vi alltså exponeras för genom kosten.
Om en ekologisk produkt är godare eller nyttigare i andra avseenden, innehåll av mineraler och vitaminer, kan diskuteras. Forskningen är inte entydig. Ekologiska grönsaker och frukt innehåller dock oftast mindre vatten, smaken blir mer koncentrerad, och därmed smakar det mer = godare?
För mig är valet i alla fall självklart. Jag har dessutom små barn som inte kan välja själva vad de konsumerar. / Lotta Lindeborg"

1 kommentar: