Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

torsdag 2 december 2010

Julhandeln

De senaste åren har det varit inte bara globala utan även lokala förändringar i klimatet. Enormt mycket snö förra vintern och så en sommar på den utan dess like i hetta. Och nu en massa snö igen. Den lokala handeln kanske inte riktigt hinner med i svängarna, det krängdes luftkonditioneringar i somras tills inga längre fanns att köpa och nu annonseras det för fullt efter snöslungor i lokalblaskan. Problemet om man får tag i en begagnad (VEM säljer en sån BILLIGT i dagsläget?) är väl vart snön man slungar iväg ska hamna? Hos grannen?
På Blocket säljs det dansande plasttomtar (det är sant!) och pälsar. "Äkta rödräv". Det är nog inte så många som törs köpa en äkta päls även om de skulle vilja?
Handlar gör vi alla fall som aldrig förr. Varje år slår julhandeln nytt rekord. Igen. Och igen. Hur är det egentligen möjligt?
Jag har på jobbet för tredje gången föreslagit en gåva till välgörande ändamål istället för den glastomte, glas-glas, keramikskål, keramikljusstake eller bok vi oftast brukar få.
Från säker källa vet jag dock att barnen i Afrika inte får någon julklapp från min arbetsplats i år heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar