Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

lördag 4 december 2010

Djur

Så har vi varit och ätit julbord. På Herrgården där vi befinner oss är det ovanligt många uppstoppade djur för att vara på ett matställe. Lite här och var dyker de upp och det är väl inte helt angenämnt anser jag. Lite som att de som serverar skulle ha på sig långärmade ylletröjor på nåt vis. Sonen däremot tycker det är helfestligt och tjoar glatt åt djuren.
Det första jag får se när vi kliver in i själva matsalen är en pool. I poolen flyter änder. Med tomteluvor på sig. Jag antar att det är vättar i trä. Jag tror inte uppstoppade änder mår så bra av att ligga i vatten.
Efter ett tag skriker dottern på mig tvärs över poolen. Att jag ska komma dit.
Hon klappar ett uppstoppat djur. -Titta vad söööt!?
-Oj, titta, säger jag, vilken... Jag letar i minnesbanken efter nåt lämpligt djur men hittar inget. Det är en...bäver? bälta? jättemarsvin? Nån sorts gnagare är det. Ca 50 cm lång och ungefär lika tjock med kort svans. Brun, råttfärgad päls.
-Jag vet inte vad det är för nåt, säger jag. Dottern kisar på mig och säger lite överseende: -Det är nog en hamster! Jag kan inte låta bli att skratta lite, även om jag inte har nåt bra att komma med själv. Tänk scenariot: -Mamma, kan jag få en hamster? (Ja, en liten hamster kan vi väl klara av..?) Och hem får man ett djur, stort som en liten tax och otroligt tjock!
Mannen hade nog svimmat, han som är så förtjust i gnagare..

1 kommentar: