Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

torsdag 21 oktober 2010

Begagnat

Jag rensar kläder. En hel svart sopsäck barnkläder blir det som jag ska lämna till några som samlar in kläder direkt till ett barnhem i Polen.
Och tanken slår mig att jag verkligen lever på toppen av ett isberg av konsumtion. Det mesta av dessa kläder är i och för sig begagnade redan från början, men vilket överflöd.
I dagens tidning kan läsas att bara i Kalmar län har vi genom handel på Tradera med begagnat sparat in minst 3 miljoner liter vatten och nio ton kemikalier jämfört med om vi köpt nytt (beräknat i T-shirts..). Tänk va, NIO ton!
Just såna här jämförelser blir väldigt tydliga, vilket är bra. Jag tycker liknande feed-back saknas exempelvis när det gäller sopsortering. Hur mycket energi och råvaror spar vi genom att t.ex. ta tillvara på plast och metall? Jag vet att i alla fall när det gäller plast så för varje kilo vi sorterar ut spar vi en liter råolja.
Inte fy skam.
Och det är inte begagnade kläder och grejer heller!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar