Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

söndag 25 juli 2010

Spela spel

Dottern har upptäckt det här med dataspel. Vi har lånat några cd-rom på biblioteket och sen finns ju Bolibompas hemsida.. Problemet är väl att den som oftast ska hjälpa till, dvs JAG är fullständigt VÄRDELÖS på spel och dessutom helt ointresserad.
Min brorsa hade en Atari i tidernas begynnelse. På denna fanns ett spel som hette typ "Mathildas Dungeon". Det var om en liten björn som plockade pengar i ett slott och skulle akta sig för spöken, arga granar (Ja, just så, GRANAR, inte grannar!) samt Mathilda själv, typ en häxa. Spelet var i SVARTVITT. Och jag har aldrig hittat ett spel som toppat detta. Har i och för sig kanske bara provat tre-fyra stycken, men tröttnar direkt.
Så det är knepigt när jag ska hjälpa dottern med Bolibompa-spelen. Hon har helt klart en annan uthållighet och ett annat intresse. Och kan nog just nu mer än jag, ja vi är i alla fall på ungefär samma nivå.
-Mamma, vi provar ett annat spel, säger hon tröstande när jag förklarar att jag inte kan..
Imorse spelades det en stund. Hon kommer uthoppande i köket.
-Du är ju jätteduktig på att spela, säger jag.
Hon ojar sig. -Jag satt lite för länge, så jag fick lite växtvärk i foten. Det bubblar lite i foten!
Oj, ja då har man verkligen spelat lite väl länge om man hinner få växtvärk under tiden..

1 kommentar:

  1. Ja så hette det! Mathildas dungeon. Jag håller med. När det gäller charm, originalitet och spänning var det ett av de bästa spel jag spelat.
    En annan klassiker på Atarin var Bubble Bobble. Där var man en liten fisk som skulle blåsa luftbubblor under vattnet på små drakar som då förvandlades till juveler.

    I originalitet finns mycket i övrigt att önska när det gäller dagens spel när man jämför med dessa gamla klassiker.

    SvaraRadera