Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

måndag 26 juli 2010

Med måtta

Folsyra kan öka risken för bröstcancer läste jag nyss. Ja, herregud, aldrig går man säker. Inte nog med att jag från början har en ökad risk p.g.a. mina gener, jag har dessutom proppat i mig folsyra under graviditeterna! Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck (det heter väl så?) hos fostret. Detta är bevisat. Ska man nu behöva välja mellan pest eller kolera IGEN?
I landet lagom borde väl om någonstans detta nya rön kunna tas med en nypa salt. Ett bra sätt att leva borde väl gälla de flesta: "med måtta".
Jag vägrar tro att den extra mängd folsyra jag ätit kommer öka risken för att göra mig sjuk. Då är nog chipsen och den hårdgrillade korven jag ibland äter värre, det är jag övertygad om.
När jag var liten kommer jag ihåg att det en gång talades om att ägg och sill inte var en bra kombination av någon anledning. Om någon då suckade att "det är lika bra att skrota både midsommar och jul", så är ju detta kostråd inget som gäller numera.
Känner ni förresten någon som verkligen drabbades av den mänskliga varianten av "Galna kosjukan"? En massa människor borde ha insjuknat redan?
Men den som lever får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar