Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 8 juni 2010

Ängen

I försenad morsdagspresent/vardagspresent fick jag igår ett maskrosjärn och ordentliga trädgårdshandskar. Jag får skylla mig själv för jag har klagat på trädgårdshandskarna och vid upprepade tillfällen påtalat att vi borde ha ett maskrosjärn.
Nu när sonen sover provar jag mina nya grejer på den lilla markplätt där jag har sått in inte mindre än 4-5 påsar ängsfrö. De var ju så små de där fröna. En påse skulle räckt enligt beskrivningen, men det gjorde det inte. Nu är det tjockt med exempelvis prästkrage, fläckvis.. Ängsytan var från början större, men en del strök med när vi lät gräva avlopp till gäststugan.
Problemet när man ska rensa ogräs är de växter som jag inte vet om det ska bort eller inte. En del kan jag helt enkelt inte identifiera. Jag har ju jobbat som biolog flera år, men lade väl inget större krut på den här typen av växter. Och jag inbillar mig att en del av fröerna i blandningen måste vara utländska. Växer verkligen den där sorten vilt i Sverige? Maskrosor, Groblad, Gråbo, tistlar och nässlor, javisst, de ska bort! Men Lusern? Njaa. Och så de där som jag inte känner igen.. Jag avvaktar lite.
Maskrosjärnet var bra till en annan sak också märkte jag. Bland växtligheten gömde sig snigelbebisar som jag högg ihjäl.
I morse var alla basilikaplantorna i en kruka borta. Förutom en liten planta. På kanten av krukan satt en liten mördarsnigel och försökte göra sig osynlig. I jorden syntes slemmiga spår av förövaren.
Så någon förbarmelse visade jag inte heller hans släktingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar