Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

torsdag 20 maj 2010

En något rörig eftermiddag



Vi har haft barnbesök. Två av mina vänner från högskolan har varit här ett par dagar med sina barn och det har varit roligt men lite jobbigt som det lätt blir. Ljudvolymen har varit hög och öronen uppskattade lugnet lite extra när barnen somnat. Ja, det LÅTER faktiskt en del om fem barn i åldrarna 2 månader till 4 år.
Vid skjutsning till tåget hem av sista gästen igår skulle vi först passa på att fika på Hamnkafeet inne i Kalmar. Jag föreslog öppna förskolan strax intill, men vi bestämde att det skulle vi istället ta om vi hann.
Fika beställdes och vi, dvs fyra barn och två vuxna installerade oss i ett av rummen som var helt tomt så här klockan två en vardag.
Intresset för fika och dricka försvann snabbt och de äldsta barnen med dottern i spetsen började busa runt i rummet. Dynorna på bänkarna flög hit och dit. Så skulle det fikas lite igen, hämtas mer dricka och kissas förstås. Det luktade apa inne på toaletten och dottern konstaterade att någon nog hade bajsat där innan vilket nog stämde. Nån som kanske ätit kålsoppa.
Efter ett tag kommer en man och en ung kvinna in och sätter sig i "vårt" rum, trots att fiket är i princip tomt. Kvinnan har hängt sin kritvita jacka över stolsryggen. Den ser ut att vara i ull eller nåt annat filtlikande tyg.
Jag matar sonen med blåbärspuré och han griper plötsligt tag i skeden och SPLATT! En stor klick puré flyger iväg åt de andra gästernas håll. Hu! Jag sneglar på den vita jackan när jag torkar upp på golvet. Den ser ren ut.
Busandet fortsätter och min kompis ger upp efter en stund och håller med om att öppna förskolan låter som ett bra alternativ för den resterande tiden innan hennes tåg går.
På öppna förskolan leks det och målas och vi trycker tygtryck. Jag som inte gillar att pyssla nåt vidare egentligen gör ett tryck med ugglor som blir fint. Dottern gör en massa tryck som blir väldigt fantasifulla.
Sen börjar det bli bråttom till tåget och jag väntar inne medan vännen hämtar sina saker och barnvagnen i bilen för att bege sig stationen.
Vi säger "hej då" och jag och mina barn stannar kvar på öppna förskolan.
-Kissa!!!! Dottern kissar på sig på väg till toaletten och jag torkar upp, tvättar av henne och ber de andra mammorna passa ungarna så jag kan hämta extrabyxor i bilen som står strax utanför. Men, var är BILNYCKELN!?
Den är på tåget på väg till Kungsbacka.
Utan några byxor alls brer dottern skorpor med smör i köket och leker sedan glatt vidare medan jag förtvivlat försöker ringa mannen för att se om han är kvar i stan och har extranycklarna till bilen. Han kommer efter en stund och dagen är så räddad.
Saker och ting brukar ordna sig..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar