Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

onsdag 28 april 2010

Shopping


Dagen till ära utövades det lite seriös shopping för första gången på ett bra tag. TRE par skor, varav två rosa. Nej, inte till mig förstås. Till barnen. Hade dottern fått välja hade det blivit ett par, tre par skor till. Rosa, med Hello Kitty eller Disneyprinsessor på.
Mot bättre vetande köpte jag skorna med blinkande hjärtan. T.o.m. kartongen var rosa och tjusigt dekorerad med prinsessor.
Undrar hur många som vet att den här typen av skor blir farligt avfall när de kasseras? Jingeln .."allt som lyser, blinkar eller låter..", har den gått hem i stugorna ordentligt?
Skor i allmänhet är ju inte heller miljövänliga direkt. Garvning av läder görs med hjälp av bland annat krom. Krom som kan ge allergiska reaktioner. Jag känner själv i alla fall en person som får kliande eksem på fötterna om hon går barfota i skinnskor, t.ex. sandaler. Garvningen sker med en typ av krom som vid upphettning omvandlas till något som kallas 6-värt krom, vilket är ordentligt giftigt. Och vart tar de hushållssopor som vi inte källsorterar vägen? Jo, dessa sopor förbränns oftast. Katjing!
Likadant krom är förbjudet inom t.ex. bilindustrin har jag bestämt för mig. Lite sjukt. Javisst. Det har motionerats i riksdagen om att skor med kromgarvning ska klassas som farligt avfall.
Jag kanske borde veta vad som gäller egentligen, men jag är ju fortfarande föräldrarledig! Lagar och förordningar ligger långt bak på nån hylla i hjärnkontoret. Bakom blöjorna och barnmaten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar