Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 13 april 2010

Djur?

Vi äter frukost, jag och dottern. Lillebror sover.
Vi har ett nytt paket skinka som pålägg som vi öppnar. Jag frågar om hon vet vad skinka är för djur?
-DJUR? Hon spärrar upp ögonen.
Oj då, det här har vi tydligen inte pratat om innan, det märker jag av hennes reaktion. Ska jag ens fortsätta prata om det..?
-Ja, säger jag försiktigt. Kött som vi äter är olika djur.. -Vad tror du det är för djur? Jag pekar på skinkan igen.
Hon ler finurligt. -Fisk?
-Nej, säger jag, det är gris.
-Det är inte djur! säger hon lite tjurigt och tar en skinkskiva till. Sen skjuter hon smörgåsen, nästan hela är uppäten redan, ifrån sig. -Jag vill inte ha mer! Och så tar hon en bit paprika.
Paprika som låter som Patrik, vår kanins namn. Det har vi också pratat om under frukosten.
-Människor kan inte heta Patrik? Hon ler. -Jo, säger jag, det kan de.
-Nähä, bara i andra länder!
Sen skuttar hon iväg med en bit Patrik, jag menar paprika, i näven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar