Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

söndag 7 mars 2010

Söndag


När jag närmar mig lekrummet på morgonen skriker dottern:
-Du får inte titta, det är hemligt! En stund senare visar hon upp sin skapelse. När mannen en stund senare kliver upp säger hon att hon gjort nåt hemligt hon ska visa. Av snö. Av blå snö! Som hon hittat ute. Jo minsann.
Vi äter färdiggrillad kyckling till lunch. Efteråt tänker vi ta en promenad i solen. Istället för en avkopplande stund förvandlas promenaden till en skrik och tjatstund. Sonen skriker och när han tillslut lugnat sig börjar dottern tjata: -Jag vill gå hem, jag vill gå hem, jag vill gå heeeem, jag vill gå HEEEEEEEEEEEEEEM!

Hemma gör vi våfflor. Smeten har redan stått och svällt några timmar. Klockan är sådär mittemellan fika och middagstid vilket innebär att det blir knepigt med middag. Eller enkelt om man vill se det så, vi kanske kan nöja oss med att äta mackor senare.
Mannen går sen iväg med dottern till videoaffären. Ett populärt utflyktmål numera att själv få välja en film från hyllan!
När de är hemma igen sitter jag i köket och matar sonen. Hör hur napp-offensiven börjar: Jag vill ha min napp, jag vill ha min napp, jag vill ha min naaaaap, jag vill ha min naaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap. Bedjande, argt, befallande fortsätter detta en kort stund. Sen kommer något oväntat: -Den ropar att den vill vara i min mun! Och sen efter ytterligare några minuter: -Den vill inte vara i din ficka!!
Nappen vinner tillslut och får som den vill.
Sen tittas det på snövit och de sju dvärgarna som dottern tror är en sorts hundar på frågan vad en dvärg är. Varg och dvärg..
Och sonen har för första gången tagit några försiktiga KRYPSTEG idag, snuvan till trots!

1 kommentar:

  1. Hej min lilla skapande prinsessa och vad gott med våfflor -synd att vi alla fått k -sjukan,annars skulle vi komma alla tre.Hälsa den krypande prinsen .farmor

    SvaraRadera