Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 2 mars 2010

Lite sjukt

Magsjuka, kräksjuka, vinterkräksjuka. Kärt barn har många namn.
Familjen återhämtar sig just nu efter en släng av ovanstående. Förlåt ni som åkte på samma tåg i helgen och var på dopet om ni blev sjuka.
Mannen drabbades sist och tillfrisknade snabbast. Jag har idag mest velat äta mat typ yougurt. Mannen ville till middag ikväll ha hamburgare och pommes..
Jag ska inte klaga. Under dessa snart fyra år med småbarn har vi klarat oss hyfsat från dylika sjukdomar. En del familjer med små barn verkar vara sjuka för jämnan. Livet är inte rättvist.
Jag är också tacksam för att vi har en alldeles egen tvättstuga med nya maskiner. Kommer ihåg lägenheten med en tvättstuga där det tog typ 2 dygn för tvätten att torka. Det var sällan problem med tvätttider, men tvätten blev ju aldrig torr. Vår hyresvärd litade av någon outgrundlig anledning aldrig på detta faktum, han satte dit en liten avfuktare ämnad för att t.ex. hålla källare torra. Det var hans egen. Han hade väl ingen nytta av den själv kan jag tänka.
Hur gör man i länder utan hygieniska förutsättningar när barnen har diarréer som aldrig slutar? Inte bara detta att massor av små barn och bebisar dör världen över varje dag, men eländet när sjukdomen pågår. Ont om vatten och små möjligheter att tvätta, varken kläder eller kropp.. Det är så man blir gråtfärdig. Världen är sjukt orättvis.
Det land i världen som har mist vatten per person och dygn ligger på 3 liter har jag hört någongång, om det stämmer fortfarande. Vi gör väl av med en 200 liter och en person i USA runt det dubbla.
Ibland är det nyttigt att sätta sina egna bekymmer i proportion till hur andra har det. Magsjuka går snabbt över, vi slänger sängkläderna i tvätten och kan äta mat igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar