Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

lördag 6 februari 2010

Kom och köp


Den lokala leksaksaffären ska flytta in till Kalmar och rear därför ut allt. Allt utom lösgodiset. Detta poängteras noga i butikens skyltfönster.
Affären har, bortsett från lösgodiset vid kassan, varit mycket bra, så det är synd de flyttar. De säljer förutom leksaker även hobbytillbehör och spel, men även bebistillbehör, allt från vagnar till haklappar.
Det är lätt att lura sig själv i detta läge att ju mer man handlar, desto mer sparar man. Jag som normalt sett är väldigt måttlig i mina inköp, bland annat p.g.a. miljöskäl, och som anser att saker köper man i första hand till jul och födelsedagar blir lätt andfådd av det faktum att man kan handla en massa leksaker väldigt billigt. Jag börjar genast fundera på flera års födelsedagar och jular i förväg. Men stoppar mig själv innan detta spårar ut totalt. Blir mer sansad och andas normalt igen. Några presenter till andra, någon till dottern och sen får det vara bra?
Jag var där igår. Letade bokstäver i trä längst in i affären, glömde bort tiden, och höll således på att bli inlåst när man stängde för kvällen. Jag bad dem lägga undan grejerna och åkte dit idag igen. Mannen och dottern var med, vi fick passning till sonen.
Denna tidiga eftermiddag var redan hälften av varorna slut jämfört med kvällen innan.
Det måste vara fler än jag som vill hamstra för inte får väl barnen allt på en gång? Jag tror på att det är bra att få längta lite, och inte få allt direkt bara man ber om det. Nån gång ibland kanske, men inte jämt.
Dottern verkade helt omedveten om potentialen att få köpa, trots att vi sa hon kunde få välja några saker. Hon pekade egentligen bara på en sak som hon ville ha: en "kattbur" med gosekatt och allehandla nödvändiga tillbehör för en "kattfrisör" så som borste, nagellack, spegel, kam, pincett, sax, matskål m.m. Så hon fick den.
Lillebror gillade också den leksaken, han tycker om att tugga på plastgrejer nu när fler tänder spricker fram.
Dottern somnade ikväll kl 18.15, vilket nog aldrig skett i friskt tillstånd tidigare. Så lite "smittad" blev hon kanske av köphysterin ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar