Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

söndag 7 februari 2010

Dagens krav

Vi är på besök hos en annan barnfamilj. Jag har aldrig varit hemma hos dem tidigare. Som vanligt slås jag av hur VÄLSTÄDAT det är hemma hos andra. De vet visserligen om att vi ska komma, men brukar det se ut så här eller har de städat till förbannelse timmarna innan vi dyker upp? Barnen verkar vara av den lugnare sorten, men ändå?
Jag gillar ju att ha det välstädat, men detta är en omöjlighet i vardagen när man har småbarn. I alla fall för oss. Vi har lagt oss på en, vad jag anser, rimlig, hyfsad vardagsnivå som kan piffas till inför besök. Ibland, om det är gäster som aldrig besökt oss innan eller inför någon speciell händelse kan jag mana på mig själv och mannen att städa ordentligt, det tar några timmar, om man har barnvakt lite kortare tid. Sen är det tipp topp. Nästan i alla fall.
Vissa familjer kanske kan ha det så där städat och minimalistiskt jämt? Eller klistrar de, liksom jag ibland, på en lika välstädad min när man kommer. Bort med den maniska alternativt sura städminen och på med den avslappnade "Välkomna till oss-värdinne-minen".
Jag gillar oväntat besök. Faktiskt. Även om det i det läget skulle vara ostädat. Då är det liksom mer OK att gästerna får ta det som det är. Jag tror att oanmälda besök minskat i samhället jämfört med tidigare. Är det inredningsmagasinens fel? Där även barnfamiljer typ bara har fem leksaker (design alternativt urgamla träleksaker med patina) strategiskt placerade på nån snygg hylla i det gulliga barnrummet? Och säger att "det är så praktiskt med vitt!" Hur kan det vara praktiskt med en vit tygsoffa när man har barn? Även om man skulle kunna tvätta tyget i 90 grader, hur ofta gör man det??
Kanske borde man slå ett slag för att hinna umgås med sina vänner istället för låta bli att bjuda hem folk för att man inte orkar eller hinner städa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar