Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

fredag 29 januari 2010

Rörigt

Är det för rörigt hemma blir det rörigt i huvudet. Det är så stökigt att jag inte får NÅT gjort. Var ska man börja plocka? Hur städar man undan effektivt? Jag är värdelös på det.
Jag gillar egentligen ordning hemma. Skulle aldrig störa mig på hur det ser ut hos andra, men jag funkar sämre när det är stökigt och dammråttorna lurar i hörnen.
Mannen han kan konsten att snabbröja han. Svisch, så är det yt-snyggt på en tio minuter en kvart. När han väl gör det ibland.
Jag fastnar direkt. Under soffan: Oj, den där lilla burken, den ska ligga i dotterns doktorsväska, och den där lilla borsten ska ligga i hennes "frisörväska". Jag har svårt att bara slänga ner grejerna i en leksaksback. Då måste man leta sen, när dottern ska leka.
-Mamma, var är borsten?
Pappret där borde ligga i högen med obetalda räkningar i arbetsrummet, inte i högen med "papper-att-gå-igenom" i köket. Lekrummet ser ut som en lokal jordbävning.
Så jag hamnar lätt framför datorn, tror det ska ge lite mental avlastning så jag kan börja sen, efter kaffekoppen och småsurfandet. Tittar efter en ny taklampa och kollar om nån är intresserad av ett begagnat skötbord? Har jag fått nån e-post och vad händer just nu på Haiti, där de verkliga problemen finns?
Och så vaknar sonen igen. Och jag får rusa. Bort från både plock och dator. Sonen gillar nog röran. Det är ju så mycket att titta på.

1 kommentar:

  1. Hej Lotta! Jo jag känner igen mig i detta! Jag blir så stressad när jag väl får tid över att göra något att det liksom slår knut i hjärnan - och så börjar jag på 10 ställen samtidigt...och just nu har jag fastnat i dina mysiga berättelser! Mycket trevligt!

    SvaraRadera