Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

måndag 16 november 2009

Troll

Jag gillar verkligen att gå på teater. Kan inte påstå att jag är någon direkt van teaterbesökare, kanske har sett 20-30 pjäser, då inkluderat t.ex. lättare varianter som revyer och barnteater. Barnteater är ju nuförtiden dessutom en av få tillfällen att komma iväg med täckmantel att dottern nog skulle gilla det. Vilket hon som tur också gör.
Igår var vi i Vickleby församlingshem och såg en pjäs som heter Vittra, spelad av teater Hamask. Det var en familjeföreställning som inkluderade saft och bulle. Det var tre herrar som berättade historier om tomtar och troll, gamla sägner illustrerade med teater. De hade trämasker, väldigt effektfulla och ganska läskiga faktiskt. En av historierna var ett tjockt troll som hade väldig aptit, en annan om en dräng skulle lämna tillbaka en kittel gården lånat av trollen. Som tack skulle man lämna en korv i kitteln, men den åt drängen upp. Istället kissade han i kitteln. Då kom trollet och man såg aldrig den drängen mer. "Trollet" kom in på styltor täckta med byxben, alltså en väldigt lång figur med läskig mask. Dottern sa efteråt att det trollet var lite otäckt, men det tjocka trollet var roligt! När föreställningen var slut tänke jag att nu var det nog bra att det slutade för att slippa mardrömmar, men dottern säger då
-Jag vill se mer! Sen ville hon titta bakom scenen. Och hon sov lugnt i natt. Hon ser ju redan värre saker på TV ibland tyvärr. Barn av idag blir nog rätt härdade. På ont och gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar