Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 11 februari 2014

KSRR inför återvinning av tyg!!


Så här står det på vårt sopbolags hemsida, se nedan. Fantastiskt!! Har flera år vetat om hur mycket tyg och kläder som bara slängs och eldas upp, samtidigt som bomullsindustrin vräker ut gifter. Så detta är STORT!

Från och med 3 februari startar insamling av textilier – oavsett skick, på alla KSRR:s återvinningscentraler.
 
Förutom kläder kommer vi även ta emot mattor, handdukar, lakan, dukar, gardiner och skor. Insamlade textilier återanvänds i första hand. Är återanvändning inte möjlig, sker istället återvinning av textilfibern. Genom insamlingen vill vi lyfta textilier från förbränning och på detta sätt bidra till att minimera mängden avfall på våra ÅVC:er.
 
Visste du att…
Omkring 80 procent av textilierna i Sverige inte återanvänds idag. Detta innebär att ca 100 000 ton textilier per år bränns upp – ett utveckling som vi tillsammans kan vända!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar