Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

torsdag 5 september 2013

Äppel päppel



Äppelkaka med salt kolasås (knyckt från Cecces blogg.)
Hjälp vad det låter gott!!

150 g smör
1.5 dl strösocker
1,5 dl kokossocker
3 ägg
2½ dl vetemjöl
1 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
3-4  äpplen
 ca 1 msk strösocker, 
ca 2 tsk kanel

Sätt ugnen på 175°.
Rör smör och socker och kokossocker vitt och pösigt.
Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Rör ännu en kort stund.
Blanda mjöl, mandelmjöl med bakpulver innan det rörs ned i smeten.
Slå den i välsmord, bröad form.
Skala och kärna ur äpplena. Dela i tunna klyftor. Vänd bitarna i socker och kanel.
Tryck ner äppelbitarna i smeten och strö lite socker och kanel över.

Grädda kakan på nedersta falsen i ca 45 minuter eller tills kakan känns fast vid prov med sticka.

Låt svalna.

Kolasås:
1 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
några nypor flingsalt (smaka av för önskad sälta)
Gör så här:
Koka kraftigt i 2–3 min och låt svalna.
Ringla den ljumma såsen över kakan.
Servera gärna med lättvispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar