Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

lördag 6 juli 2013

Vad är ett barn värt?

Livet är sannerligen inte rättvist på en mängd olika punkter.
Hörde nyligen om att ett par fått tvillingbebisar med hjälp av en indisk surrogatmamma till priset av 300 000 kronor. Ja, det råkade bli tvillingar. Två för priset av en - toppen!!

Har skummat info på nätet och Indien är ju en enda stor bebisfabrik, med mer eller mindre bra villkor för kvinnan som ställer upp för andra genom att låna ut sin livmoder.

I Sverige är det inte tillåtet med surrogatmödrar. Det borde ändras, det tycker jag faktiskt. Kanske skulle det även kunna vara så att fler svenska barn blev tillgängliga för adoption om man stöttade fler att behålla oönskade barn? Idag är det väl nästan otänkbart att en tonåring skulle behålla en bebis, men är inte detta egentligen mest för att det inte ses som socialt accepterat?
Så länge man inte är väldigt ung återhämtar sig ju kroppen snabbare också efter en graviditet och det är ju faktiskt så att en hel del kvinnor får svårare att bli gravida efter att ha genomgå en abort..? Vet själv ett par stycken i alla fall. Paradoxalt nog kan det ibland vara tonårsaborten som orsakar senare barnlöshet.

Och jag tycker att man i större utsträckning skulle få adoptera sitt fosterbarn. Föräldrar som inte kan ta hand om barnet och där utsikterna att någonsin egentligen kunna få tillbaka vårdnaden, kan man inte ge upp sitt föräldraskap då?.. Är inte det även till barnets fördel? Att ha ett par föräldrar som verkligen helt är deras, även om det nu inte är de biologiska föräldrarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar