Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

söndag 10 februari 2013

Frihet

Vi är på simhallen och där är ett stort gäng tonårsgrabbar från något annat land, jag kommer inte ihåg varifrån de asylsökande i Borgholm har kommit, en del är nog från Syrien, precis som de som bor här i Färjestaden. De tar liksom över bassängen som tonåringar i gäng gör ibland, hoppar över yngre barn och skvätter och "har" sig och surkärringen i mig växer lite.
När sonen ska upp ur bassängen hjälper en av grabbarna honom upp, räcker honom handen och ler. Och när vi fikar säger mannen att de har väl antagligen flytt militärtjänsten i sitt hemland. Och då slår det mig att de här pojkarna är bara barn och de hade kanske varit döda om de inte tagit sig därifrån. Och i ljuset av detta kan de gott få unna sig att ta över ett tag och njuta av friheten i vattnet och i detta just nu snötyngda land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar