Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

lördag 19 januari 2013

Barnfetma

Är på simhallen igen för första gången på länge. Simmar min halvtimme och tänker på jobbet och på att  gubbarna i bassängen simmar i bredd.

Det är simträning i andra änden av bassängen, en liten grupp elever med en tränare, det är nog en del av en skolklass. Blandat med pojkar och flickor i 10-11 årsåldern, de är 7 stycken.
Så står de uppradade på bassängkanten och det går inte att undvika att se: 6 av 7 är överviktiga. EN flicka är normalviktig, de övriga har allt mellan gissningsvis 5-10 kg övervikt. Det är inte bara småmulliga barn detta, de är feta.

Vad gör vi med våra barn egentligen?? SER inte deras föräldrar problemet?
Gudarna ska veta att hur trött och sliten jag än känner mig emellanåt så släpper jag inte detta med maten och godsakerna, det är strider jag tar, i alla fall nästan alltid.

Det skrevs för ett tag sen i media om att generationen som är barn och tonåringar idag kommer leva i genomsnitt nästan 100 år. Undrar om detta stämmer med tanke på de följdsjukdomar som följer med fetma. Har man räknat med det i prognosen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar