Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

torsdag 27 december 2012

Vaka natt

Vaka natt av Malin Lindroth.
En sköterska på en psykiatrisk klinik vakar över en patient som har dödat sitt barn. Hon tänker på sin uppväxt med en mor som är något udda och som hon ju äldre hon blir skäms alltmer för. Modern, som läser böcker för barn och äter för mycket sötsaker är stor som en val och blir på många sätt aldrig riktigt vuxen.
Sköterskan tänker på brottet som hon själv tillät hända. Hennes syster är ett lätt offer. Hon kunde naturligtvis ha handlat annorlunda.
Detta är en mycket bra roman, tycker jag. Språket är finstämt och läsaren förs makligt, men obevekligt framåt i berättelsen. En intressant men obehaglig historia där det grövsta brottet inte är det historien egentligen kretsar kring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar