Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

måndag 6 februari 2012

Färg (rörigt..) vs vitt




Jag tycker verkligen det är för tråkigt att alla gamla möbler målas över med vit färg. Gå in på Blocket eller andra begagnat-sajter och det kryllar av dem. Det allra värsta är när någon helt uppenbart målat en gammal möbel för att, just nu, kunna sälja den lite dyrare än om den varit mörkbrun. Det är som Botox för en möbel. Uttrycket i träet försvinner. Skavanker som uppkommit på grund av användning och diverse flyttar och annat penslas över och kvar finns en neutral yta, helt själlös.
Det pågår en sorts massförstörelse av gamla möbler. Gamla möbler, som ska se gamla ut på ett annat sätt. Ett vitt sätt..
När vänder den här trenden då? När blir mörkbruna, murriga möbler poppis igen? Kanske aldrig, men ett hem med inslag av dem är väl bra mycket mer personligt än ett helt vitt hem? Jag hakar upp mig på detta, och det är med skräckblandad förtjusning jag tittar på bilder på helt vita hem i diverse inredninsgtidningar och på nätet.
Som motpol - här är en bild på hemmet i vabbande-tider, när allt är upp- och ner.. (Ser ni mitt lilla "ljuslykte-stilleben" till höger i bilden..? Nä, tänkte väl det.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar