Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 6 december 2011

XL

Människorna var mindre förr. Det är väl konstaterat tror jag. Vi har blivit längre och längre (utom jag då som blev kort ändå) och de flesta i min generation är längre än sina föräldrar. Längre och längre, men hur lång som helst kan mna ju inte bli, så nu blir vi tjockare istället.
Kläderna var mindre, ja, faktiskt var galgarna mindre.
Provade i somras en snygg frottéklänning från 60-talet som nästan sprack när jag försökte krångla av mig den igen. "Ja, de flesta idag kommer inte i de här kläderna", sa hon som hade loppisen. "De hade en annan hållning förr, kläderna är sydda så!"
Och det stämmer nog. Modet är sytt för en rak hållning, en egentligen smal, ganska otränad kropp. I dag är de flesta mer muskulösa än förr, även om man är smal?
På gamla filmer kan man se att både män och kvinnor var tunnare, med mindre tränade muskler.
Men så var jag för första gången på MYCKET länge och provade kläder igen häromdagen. Förutom att min mage ser hemsk ut, tänkte jag mest på att kläderna nu är sydda så man knappt kommer i dem. Och att 70 procent av utbudet heter nåt som antyder att det är för kraftiga människor. XLlent. Jag vågade inte prova klänningen från detta utbud, för jag var rädd att det skulle passa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar