Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 27 december 2011

Få i honom penicillin

Penicillin är ju verkligen inte lätt att få i ett litet barn. Det har jag upptäckt under julhelgen. Först funkade det ett par gånger i stark chokladsås med glass till. Sen var den anrättningen också "äckligt".
Vi provade att hälla i det i halsen, vilket resulterade i kräkning. Sen i chokladsås med resultat JÄTTEkräkning. Jätteäckligt.
Av min svägersta fick jag tipset om citron/choklad-smakande Kåvepenin, men enligt FASS (det var dessutom citron-karamell smak) finns den inte längre i sortimentet. Ny kontakt med vårdcentralen och apoteket, om nu eventuellt denna ändå finns kvar någonstans, men det var nobben.
Sen säger svärmor att kanske man kan lura honom genom att ta fram flaskan med Panodil som han gillar? Jag drar det ett varv till och blandar en tesked Panodil med den milliliter Kåvepenin han ska ta och "slurp"! Ett mirakel närapå, han sväljer den hala vätskan med ett "blää". Inga tårar, inga skrik, och framförallt inga kräkningar!!
Panodilet är ju som en hal gelé, jag tror det smakar mindre så, det bara glider ner i halsen. Jag tror jag ska skriva till de som gör medicinen och tipsa om den här konsistensen!

1 kommentar:

  1. Bra att du provar dig fram. Om det en annan gång inte fungerar att blanda ut med Panodil vill jag tipsa om att det finns koncentrerad kåvepenin. Då är det endast någon mililiter som ska ner, jämfört med 5-6 ml vilket är en hel ocean för ett barn att svälja om det är äckligt.
    De vill inte ge den för att den smakar ännu värre... Men mängden spelade en stor roll hos oss.

    Vi har jobbat oss fram med belöningssystem för att få i vår dotter (då 3 år) medicin; x antal "sprutor" medicin, klistermärke för varje dos och när "kartan" är fylld, en present som belöning. För henne hjälpte det att själv få välja present och se den stå på hyllan.

    Lycka till!

    SvaraRadera