Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

torsdag 24 november 2011

Tänder

Jag har varit hos tandläkaren idag. Svärfar tog barnen, eftersom de är hemma från dagis då dottern, i alla fall mest enligt egen utsago, är krasslig.
Jag tycker inte om att gå till tandläkaren, och tänker alltid att "tänk att det redan är dags igen!?" Och så får jag veta att det var två år och en månad sen jag var där. Jag har bra tänder, och blir bara kallad vartannat år.
Idag var inget undantag med tandhälsan. Bara lite tandsten. Sen ber tandläkaren mig att gapa vid ett tillfälle. Och sen händer det smått absurda att han blir impad över vad STORT jag kan gapa. "Vilka resurser!" Han stoppar in tre fingrar i bredd i munnen på mig och säger att de flesta bara får in två!
Ja, där ser man vilka oväntade talanger man har.
Sen hämtade jag svärfars sandaler hos skomakaren. Höll på att bli fel skor, men det rättade till sig. Jag nämde nåt om att det är synd skor har så dålig kvalite att det knappt lönar sig att laga dem. Mina egna skor som behöver lagas fnyste han åt. -Det är så KRÅNGLIGT att laga såna där, sa han. -Visst går det, men det är så KRÅNGLIGT! Och dyrt! Jag mumlar nåt om att jag jobbar med miljöfrågor. Det skulle jag inte gjort. Fick en smärre utskällning, för det är SÅÅÅ dålig kvalite på nya vitvaror, och det är minsann inte miljövänligt!!
Jag kunde bara hålla med, men han trodde nog bara att jag mesade med.
Nä, för visst är det så att bra kvalite är en miljöfråga också. Bra kvalite på allt faktiskt. Har man inte lagat sina tänder har man inte bidragit lika mycket med kvicksilverutsläppen här i världen. Även om sämre tandkvalite nu inte alltid går att hjälpa, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar