Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

fredag 9 september 2011

Nästan overkligt

I media pratar man nu om att antalet anmälningar av små barn som misshandlas ökar.
Jag läser idag om en man som häktats för att sannolikt ha misshandlat sin 2 månader gamla dotter till döds, och tvillingen till dottern så svårt att hon ligger på lasarett.
Vem som helst kan bli förälder, förutsatt att man är fertil.
Händelsen måste kännas som en spark i magen att läsa på alla de vanliga, människor som inte kan få barn.
Jag undrar varför man som förälder inte väljer att göra något annat drastiskt om föräldrarskapet är så oöverstigligt plågsamt. Att kanske lämna mamman och barnen istället? Åtminstone. Allt är väl bättre än att ha ihjäl ett litet hjälplöst barn? Utan att veta speciellt mycket om reglerna kring adoption kan jag tycka att det borde vara enklare att lämna bort ett barn om man inte klarar av att orka med att ta hand om det. Om utgången bara kan sluta i tragedi. Visst måste de ha vetat, de här föräldrarna?
Jag undrar om det kommer att visa sig att han är fullt psykiskt frisk? Tyvärr verkar hemska saker som människor gör inte alltid vara under inverkan av psykisk sjukdom...
Även innanför fängelseportarna i landet råder en moral som gör pedofiler och barnamördare till lågvattenmärken av mäskligheten. Han kommer inte att få det lätt den här mannen. Det tycker jag är rätt. Och sen kan man ju tycka att rätten att skaffa barn för honom borde ha förbrukats nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar