Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

lördag 27 augusti 2011

Evighetsplagg

Vad är det som gör att vissa klädesplagg blir kära favoriter, som får tillbringa år efter år på en väl synlig plats i garderoben och som används flitigt, trots att modet kommer och går?
Jag har en luvtröja, den är ljusröd och har tre kvarts ärm, och den är inköpt på Hawaii januari 2001. Den är säkert tvättad 100 gånger vid det här laget, minst.
Det är det perfekta plagget. Lagom varm utanpå på sommaren som en tunn "jacka" och på vintern är den lagom tunn för att kunna ha över en annan top. Den är bara lite, lite nopprig.
Hade man på förväg vetat vilka som blir dessa älskade favoritplagg så skulle modeindustrin dö svältdöden.
För inte är det ett sånt användande som uppmuntras här, i slit-och- släng världen.
Såg ett inslag i ett morgonprogram med diskussion kring kemikalier i kläder och Cay Bond där hon pratade om att välja kläder med kvalite, så att de håller längre, så konsumtionen kan minska, eller köpa begagnat. Mittemot satt skribenten- någonting Lisa Magnusson och pratade om alla billiga HM plagg hon köper, ja det lät som hon såg sig som ett offer för modets svängningar. Som att vi inte har något val. Och då sa Bond att " då är det du som är boven i dramat." Heja!!
Jag hörde en gång att när man i tidernas begynnelse började tillverka nylonstrumpor, så var de vävda så att det inte blev revor. Naturligtvis var det en lysande affärside att göra dem svagare i tyget..
Skulle köpa en snygg tröja, men tyget såg liksom luddigt ut, så jag frågade henne i kassan om det blev nopprigt? " Nej, det är nog ingen fara" sa hon, " den håller säkert 2-3 tvättar". Svaret sa väl mer om expediten än om tröjan, så jag köpte den. Och hade den säkert ett par år i alla fall.
Och jeans kan man periodvis köpa med färdiga hål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar