Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

onsdag 8 juni 2011

Symaskiner

Jag har idag inhandlat min andra gamla symaskin på blott några månader. Jag har fallit lite, lite för trenden med gammalt och slitet, fast i stort sett uteslutande i trädgården. Och vad passar bättre i trädgården än ett gammalt symaskinsunderrede att ha som bord att ställa krukor med blommor på?? Detta är naturligtvis inte något jag hitttat på själv, o nej. Det kryllar av dylika bord i inredningsmagasin och inredningsböcker. Trendigast är kanske att gjuta en skiva av betong och ersätta bordsskivan med. Men betong är tungt och ve och fasa om den skulle trilla ner, eller om bordet skulle välta.
När vi köpte tomten för 4 år sedan stod här en STOR ek som numera är klyvd i brädor och ligger och torkar hos en farbror vi känner. Jag har därför planer på att skivan ska vara av ek. Extra roligt är det ju för att eken vuxit upp här.
Jag har funderat lite på det här med trenden för tillfället att måla om alla mörka möbler vita. Om ett antal år när trenden har vänt (för det kommer den ju sannolikt att göra igen) kommer mörka, omålade möbler bli eftertraktade och de som har såna kanske kan få en extra slant i plånboken. Vita möbler kommer att avlutas och laseras mörka.
Likadant med dessa gamla symaskiner. Nu slängs själva symaskinen och kvar blir bordet i bästa fall, eller bara underredet. Egentligen är det synd. En del av kulturarvet försvinner till förmån för våra trädgårdstrender. Å andra sidan kanske det är bättre än att de inte syns alls. Att de bara blir stående i gamla källare, allt mer övervuxna av spindelväv..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar