Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

söndag 24 april 2011

Varg

Häromkvällen var det livlig vargdebatt på TV.
Jag gillar vargar, men inser att alla inte gör det. Det är lätt att uttala sig positivt om varg när man inte bor i vargtäta områden och inte har en massa får att hålla reda på ute i hagarna.
Men hur lyckas man förena livet med varg i andra länder, Rumänien och Polen exempelvis? Finns inte sagan om Rödluvan och vargen där?
På motståndarlaget satt mest äldre män med jakt som största intresse. En av dem hade titulerat sig "torpare", jag hade svårt att koncentrera mig på vad han sa så länge denna text visades. "Jag är torpare jag.." nån urgammal, klämmig låt som dök upp i huvudet på mig istället..
På hemmalaget satt bland annat "Pär -djurskyddsaktivist".
Ytterligheter som möts. Undrar om det blev slagsmål i kulisserna efteråt?
Att varg aldrig, i alla fall inte i modern tid, anfallit människor gör ju inte att skylten "livsfara" bör plockas bort på Kolmården. Alla djur i en trängd situation kan anfalla, t.o.m. en kanin kan bitas..
Och jämfört med varg som river får kanske man kan ta fram uppgifter om hur många lösspringande hundar som gjort det? Jag har själv en vän vars hund på Alvaret för några år sedan anföll ett får och slet av ena örat på det. Fåret avlivades.
Sen är det en annan sak att jag också skulle blivit livrädd om det kommit två vargar och tagit min hund, släpat bort denna gnyende kompis till skogs. Klart jag också varit rädd att de även skulle gett sig på mig och mitt barn?
Men enstaka händelser kan inte styra rovdjurspolitiken i stort.
I så fall måste vi förbjuda det mesta som utgör en risk i samhället. Hundar kan också bitas, så då borde inte barnfamiljer få ha hund..?
Over and out innan jag snor in mig för mycket i mina egna resonemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar