Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 25 maj 2010

Om gud

Igår pratade vi om Gud och Jesus, dottern och jag. På förmiddagen var på på kyrkans barngrupp där det bland annat bjöds på sångstund och fika. Några av sångerna är ju, helt i sin ordning, religiösa. Dottern har än så länge kommit i kontakt med kyrkan bl.a genom dagis då de ibland brukade gå till den närliggande kyrkan. Detta har dock upphört, och utan att ha hört mig för varför misstänker jag att någon förälder har reagerat på denna aktivitet. Vilket jag kan tycka är löjligt, om det nu är så. Att lära barnen om den religion som ändå dominerar vårt samhälle sen lång tid tillbaka borde inte vara fel. Inte heller att tala om att det finns andra religioner. Och att kyrkan är en plats där man ska hålla sig lite extra i det överaktiva skinnet är väl inte heller så dumt..? Lite allmänbildning och allmänt hyfs..
Efter "kyrkis" berättade jag om Gud och Jesus i en väldigt förenklad version, och att en del tror så, andra inte. Att gud har gjort alla människor, och djur och växter. Att många tror så. Dottern: -Han har väl inte gjort TV:n? -Nej, säger jag, saker har ju människorna gjort. Dottern kikar ut genom fönstret: -Och inte hängmattan väl? Sen säger hon att han väl gjort alla med blod i. Och det stämmer ju på sätt och vis.
Jag tog upp Jesus senaste gången i julas. -Det är han som finns på bilder i kyrkan, sa jag. Dottern utbrister: -Och hos morfar och Eivor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar