Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

torsdag 1 april 2010

Ja, tack, sockerskatt!

Skatt på socker skulle jag gärna betala! Nej, det är inget aprilskämt! I alla fall inte från min sida.
Tänk om godiset kostade så mycket att man fick vara lycklig över 10 godisbitar, som när man var liten, och slapp äta en hel påse som man fått med sig hem.
Speciellt smågodis är en av få saker man inte behöver reflektera ALLS över priset när man handlar det. Det är bara att plocka det man vill ha. Summan blir ändå aldrig chockerande hög.
Sen äter jag upp allt i den där påsen. Om jag sparar godis till dagen efter äter jag resten då och det känns värre än att äta allt på en gång. Jag tror på att kroppen bara kan ta upp ett visst antal kalorier per dygn, även om man åt fem gräddtårtor och sju chipspåsar skulle man inte gå upp fem kilo direkt. Även för tänderna är det ju värre att sprida ut sockerintaget.
Sen mår man bara illa av den där stora godismängden som ligger och kletar i magen. Men då är det försent. Jag har aldrig kunnat spy upp nåt med flit även om jag skulle velat.
Och så tänker jag att "jag ska aldrig mer äta godis". Men det är ju som alla vet ett tomt löfte som bryts, av de allra flesta, inom en mycket snar framtid.
Låt oss sluta må illa av för stora godispåsar, heja sockerskatten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar