Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 23 mars 2010

Ljud


Om kaniner kunde prata skulle Patrik Kanin så fort vi öppnar ytterdörren skrika: -Ge mig mat, mera mat, mera mat, mat, mat, mat, maaaat, MAAAAAAT! Kaniner äter den mängd de får och kan lätt bli övergödda. Detsamma gäller ju hundar, men att detta gällde kaniner visste inte jag från början. Hö ska kaniner ha obegränsat, men inte annat käk.
Hundar säger vov, vov. Katter mjau, mjau. Hästar gnägg gnägg eller iiiiiii. Fåret bääää och geten määää, o.s.v.
När jag läser pekböcker med djur för sonen nu snart 10 månader säger jag som när jag läste för dottern. Vissa djur vet man inte riktigt vad de säger och således finns inget givet ljud för deras läte. Vad säger pingvinen? Eller sälen? Eller kaninen..? Jag brukar göra nåt smällande ljud med tungan och liksom rynka på näsan. Det funkar.
Boken med bondgårdsdjur och maskiner, där blir det plötsligt knepigare. Hur låter skördetröskan? -Ffffth, ffffth, ffffth. Nånting sånt.
Men hur i all världen låter höbalarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar