Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

onsdag 13 januari 2010

Längtan

Ut med tomteparaden och granen! Jag längtar efter våren!! Jag vill ha in en massa tulpaner! Om det är att jag läst om tulpaner eller om det är så att många också längtar efter våren och tulpanerna snart är här. Jag längtar efter att alla vårlökarna jag planterat ska börja blomma.
Innan jag hade egen trädgård trodde jag aldrig att det var nåt för mig, blommor och trädgårdspyssel. Men det visade sig bli ett alltmer växande intresse.
Jag kanske har det i blodet. Min mamma var väldigt trädgårdsintresserad och påtade mycket, både med blommor och frukt och bär.
Mamma skulle om hon levt fyllt 75 år, nu den 7 januari. Idag är det 19 år sedan hon dog.
"Man ska inte längta livet ur sig", brukade mamma säga. Det är ett bra talesätt tycker jag. Vad svårt bara, detta att vara i nuet. Som liten längtar man hela tiden: efter att bli äldre, efter julafton och sen födelsedagen, efter lördagsgodis.. Som vuxen längtar man också bort, framåt, efter semestern.. Men ibland sänker sig lugnet i magen och man befinner sig helt i nuet, en känsla av lycka och välbehag som sprider sig i hela kroppen. Ofta väldigt flyktiga ögonblick. Dit längtar jag oftast nu om jag längtar, till den känslan. Och efter våren.

1 kommentar:

  1. Mycket klokt sagt, tycker jag. Det är så lätt att hela tiden tänka "sen...", "då..." "när det här är färdigt..." men man vet aldrig om "sen" och "då" verkligen kommer. Vi vet bara att vi har nuet. Jag mår också så himla bra när jag stillar mig och känner en vilsam lycka i kroppen. Jag tror också att man varje morgon ska tänka på något som man är tacksam över. Det är så lätt att ta så mycket för givet, eller bara klaga över i-landsproblem. Jag har så otroligt mycket att tacka för.

    Millan

    SvaraRadera