Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

fredag 4 december 2009

Gör ett klipp

Det klipps en massa hemma. Klipps och klipps och klipps. Och klistras. Och klipps. Blädder, blädder. Dottern bläddrar i någon av de otaliga leksakskataloger som just nu månglas ut över landet och ner i alla brevlådor.
-Mamma, den har inte jag.. Och det stämmer ju. Säkert 99 procent eller mer av sakerna har hon ju inte. Nästan varje gång säger jag: -Nej, men vi får se vad tomten kommer med. Vi har för tillfället ingen "Nej tack till reklam-skylt". Jag skäms men så är det.
Leksakskatalogerna är just nu en källa till mycket aktivitet. Att bläddra i, drömma sig bort i och klippa i. Över golvet ligger för jämnan små pappersbitar strödda som konfetti och större papper med urklippta, fastklistrade leksaksbilder ligger också lite här och där i huset. Brev till tomten.
Det har diskuterats könsrollerna i dessa kataloger. Och visst. Redan min 3,5-åring är högst medveten om vad flickor leker med och vad pojkar leker med. Det hjälper inte att jag säger att man kan leka med vilka av sakerna man vill. Nejdå.
-Mamma, såna leker inte flickor med.
Fast det ska bli spännande om nåt år, om lille sonen vill leka med alla dockor som finns hemma. Eller om han vill ha fler bilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar