Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 20 oktober 2009

bebislugg

Min son är nu ca 4,5 månader gammal. Efter ungefär 3 månaders helammning började jag tappa en massa hår, precis likadant som det var med dottern. Kudden full av hår på morgonen. För att inte tala om i duschen. Jag tog upp håret i avloppet efter EN dusch, det blev som en trasslig råtta. Eller en mus i alla fall. Speciellt syns det i "amningsvikarna", ovanför tinningarna.
Var hos frisören och vi kom in på det här med håravfall och ammning. -Det blir väl säkert som förra gången jag ammade, sa jag. Men det växer ju ut igen som tur är. -Oh, det är inte säkert, sa frisören, det är inte alltid det gör det. Min syster har fortfarande vikar!
Det lät ju inget vidare trösterikt..
Men nu växer håret ut igen! I vikarna ligger kort, tätt hår, som en liten matta. Känns lite speciellt på nåt sätt, detta hår är NYTT, frächt och jungfruligt. Man får ju en massa nya strån hela tiden, normalt sett, men de växer ju huller om buller i det gamla håret och märks egentligen inte så mycket. Här kommer en hel koloni med nytt hår, en cm längs med hela hårfästet och i vikarna. Konstigt, det borde väl dröja tills man slutar amma egentligen innan det växer ut igen. Men jag helammar fortfarande. Sonen fick suga lite på en gurkskiva för någon vecka sedan, men det räknas nog inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar