Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

måndag 28 oktober 2013

Färska valnötter

Idag har vi plockat valnötter som är på torkning i ugnen just nu. Här på Öland trivs valnötsträd alldeles förträffligt, vi planterade själva ett för några år sedan och det hade tre nötter som trillade av i somras till mannens förtret.
Men nu plockade vi hos en släkting och det blev en stor hög.
De ser inget vidare ut, ytterhöljet, som på en kastanj, svartnar och blir ganska halt och småläskigt. Men de är så goda att äta färska, något jag inte visste att man kunde göra. En helt annan smak, man får pilla bort "hinnan" som man äter upp när de är torkade, för den är ganska besk och seg annars.
Ska nog testa att lägga i honung a´la Kreta.. och Öland när jag tänker efter, sälj här med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar