Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

tisdag 2 april 2013

Stöd för ungdomar vid anhörigs bortgång

Någon förlorar ett barn och sjukskriver sig. Vilket är fullkomligt förstårligt. Man kanske förlorar en förälder eller annan anhörig som står en nära, och sjukskriver sig en period.
Men så tänker jag på att förlora en förälder i tidiga år. Inte kan man sjukskriva sig då? Göra ett kort uppehåll i sina studier för att man inte orkar vara närvarande i en tillvaro som måste fortsätta som vanligt? Hur fungerar stödet i skolvärlden i de här situationerna?
Jag har ingen aning. Någon som vet?

1 kommentar:

  1. Man kan vara sjukskriven från skolan. Tyvärr måste man ju ta igen studierna när man mår bättre men man kan få en paus. Och skolan ska dessutom ställa upp på samma sätt som en arbetsplats med psykosocialt stöd från kurator, skolsköterska m.m. Sen är det väl en annan femma hur det fungerar i praktiken.

    SvaraRadera