Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

torsdag 13 december 2012

Aldrig som hon

Den är fullständigt hjärtskärande, berättelsen om Ester i boken "Aldrig som hon" av Lotta Thorsén. Det handlar om lilla Ester, "mitt eget lilla missfall" som Esters mamma säger. Flickan som inte skulle vara egentligen.
Redan som riktigt liten kämpar Ester för att få mammas ögon att se henne, att se hennes längtan efter ömhet och närhet. Men både mammas ögon och famn är stängda. Det spelar ingen roll hur snäll Ester är, hur lite till besvär hon är och hur glad hon än försöker göra sin mamma. Mamma sitter mest och röker och lägger patiens och klagar över äckliga karlar som bara vill en sak. De där äckliga karlarna som alltsom oftast ändå är hemma hos familjen och som alltsom oftast är minst lika intresserade av Ester som av mamma..
Ibland får Ester en glimt av hur livet skulle kunna vara. En mamma och en pappa med öppna famnar och seende ögon och smak av varm hemlagad mat.
Genom hela sin uppväxt fortsätter Ester vara ett sorts stöd till sin mamma, hon vet inte annat. När hon själv blir mamma känner hon att det aldrig kommer att gå, att hon kommer aldrig att duga. Hon kommer ändå att bli som sin egen mamma tillslut. Så kanske vore det bättre för barnen om hon inte fanns?
Trots mörkret är detta en berättelse om att det går att välja en annan väg och att man inte är dömd till ett visst öde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar