Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

torsdag 1 december 2011

Jordens ändliga resurser

Mattias Klum har gjort en dokumentär om en ursprungsbefolkning på Borneo som hotas av Palmoljeplantagen som hugger ner regnskog till förmån för profit. Befolkningens livsmiljö försvinner i hisnande takt. Jag lyssnar på en intervju på radio, och herr Klum säger att han rest över 40 gånger till Borneo!

Så jag mejlar radiokanalen:
"Hej! På vägen hem från jobbet lyssnade jag på intervjun med Mattias Klum och palmoljeodlingarna på Borneo. Jag jobbar med miljöfrågor så jag är väl medveten om problemet med Palmolja. Men ens stilla undran, speciellt med Mattias uttalande om att konsumenten kanske inte ens är medveten om att man gör nåt som är fel. "Över 40 flygningar till Borneo." Resonerar Klum så att flyget går ju ändå? Även i detta sammanhang handlar det om tillgång och efterfrågan. Att resa med flyg är en STOR miljöbelastning. Inte kan man behöva färdas över 40 gånger för att lära sig om och filma detta naturfolk??"

Och så får jag svar, från Titti själv. Hon har undrat samma sak, och svarar att Klum uppger att han KOMPENSERAR för sina resor.
Pyttsan. Att kompensera för detta, det är omöjligt.
Men visst är det bra att problemen med palmolja uppmärksammas. Dokumentären visas på söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar