Om mig

Mitt foto
Färjestaden, Öland, Sweden
Gift tvåbarnsmamma, arbetar till vardags som miljöskyddshandläggare. Jag har gett ut en bok som heter En mekanisk mamma -drabbad av förlossningsdepression. Du kan enklast beställa den via internetbokhandeln, eller ta kontakt med mig direkt. Du kan nå mig på Lotta.Lindeborg@gmail.com. En mekanisk mamma finns också på Facebook!

onsdag 23 februari 2011

Såtips

”Först och främst så blir man inte varmare av att gnälla”, säger Ola Skinnarmo om kyla. Ja, han om någon borde väl veta?
Idag har jag promenerat i solen med sonen som fortfarande är hängig efter magsjukan. Kallt men härligt!
Våren är väl här snart hoppas jag i alla fall. Jag har tjuvbörjat odlingssäsongen med att förplanera lite fröer i diverse fula byttor med gladpack på. Jag köpte i höstas billiga fröer på http://piasblommor.se/
Bland annat 5 fröer av vit Miniänglatrumpet. Jag har aldrig haft några Änglatrumpeter innan. Läste på nätet att fröerna med fördel kunde blötläggas ett dygn i förväg och filas på lite. Hmm..? För det första försvann direkt 2 fröer när jag öppnade den lilla påsen. Sprätte iväg ut i intet, eller ner i vasken kanske. Fram med fotfilen. Jag drar de resterande tre små fröerna ett i taget mot den sträva ytan och hoppas att detta räknas. Så ner i ett glas vatten.
Det är så spännande att jag inte kan hålla mig ett dygn, utan redan 20 timmar senare ska jag plantera fröerna som svällt något lite kanske, från minimalt små till pyttesmå.
Jag tänker att jag försiktigt ska "hälla" fröerna ut på jordytan, men slurp, så åker ett frö ut och ner i jorden någonstans där jag inte kan se det. 2 fröer kvar som jag placerar jämnt utspridda och sen på med lite, lite jord. Phhuu. Det var det. Har jag nu tur blir det i alla fall 2 plantor.
Fröerna av rosa Pionvallmo sprätte ut när sonen på skötbordet fick låna kuvertet med fröer. Floff så var alla fröer spridda över skötbordet och sonens nytvättade rumpa. Det var bara att sopa upp vad som räddas gick och direkt plantera. De ska ju vara så fina, Pionvallmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar